Wednesday 5 December 2012

i love you

Bapa ku bilang, kite tidak perlu berasa rendah diri dengan orang lain kerana kite seorang yang lemah, kite sepatotnye berasa rendah diri dengan Allah swt sahaja. Orang yang diberi kelebihan oleh Allah yang sepatotnya berasa rendah diri dengan golongan yang lemah kerana die dianugerahkan oleh Allah dengan kelebihan berbanding orang lain yang tidak diberikan kelebihan. Jadi, biar kite tidak cemerlang di dalam pelajaran asalkan kite menjadi anak yang baik, soleh dan solehah yang berguna kepada ibu bapa kita suatu hari nanti, lebih2 lagi apabila mereka sudah meninggal dunia kerana sesungguhnya salah satu antara tiga perkara yang tidak akan putus amalannya apabila seseorang anak adam itu  meninggal dunia ialah doa anak yang soleh/solehah.

Bapa ku bilang lagi dia tidak kisah sama ada kita dapat atau tidak markah yang cemerlang dalam peperiksaan kerana apa yang bapa harapkan cuma ilmu yang bermanfaat yang kite peroleh dalam menuntut ilmu. Walau apa2 pun kita kene la sentiasa bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang diberi olehnya terutama nikmat islam. Tak lupa juga jika kite tidak mendapat sesuatu yang kite ingini, janganlah kite menyalahi dan tidak berpuas hati dengan takdir Allah swt, seharusnya kita mesti la bermuhasabah diri sendiri mencari apa salah dan silap kita pada Allah dan manusia, sesungguhnya Allah la sebaik2 perancang dan segala ketentuannya ada hikmah disebaliknya.
Alhamdulillah.. terima kasih Allah, terima kasih ayah :)

*hak milik sendiri*


9 comments:

OKje said...

Sangat suka dengan 'Ayah ku bilang'.... amat berguna sekali!

Unknown said...

iyaa.. 'ayah' pun bole :)

Nama pena, Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta. Suri rumah sepenuh masa. Penulis Lifestyle Blogger berpengalaman Social Media Marketing Coach. said...

bagus tazkirah ni utk pedoman

Salmi said...

Benar Yinie.. perlu sentiasa bermuhasabah diri.. selalu check hubungan kita dengan Allah dan hubungan kita dgn orang lain..

Salmi said...

Tahniah kerana Yinie antara pemenang segmen mialiana..

http://www.mialiana.com/2012/12/pemenang-segmen-follow-dan-blogwalking.html

Fzda said...

ayahku bilanggggggggggg :)

NIA SI DRUMSTICK said...

besykur dgn ape yg kite ade..insya-Allah..Allah akn begi lebih lagi..

Unknown said...

bagus cara pemikiran bapak awak.. zaman sekarang ibu bapa pon nak anak kejar markah.. kejar A... tapi bab agama buat tak kisah... nanti dah mati... takde la bekalan nak di hantar.. :)

Unknown said...

setuju dgn ayah awak....

PS: tahniah sebab menang segmen mialiana....huhu

Post a Comment

ce komen ce komen cikittt :3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
A