Tuesday 3 December 2013

Tentang Cinta

Ketika Nabi Adam a.s melihat sepasang burung yang bercinta, timbullah perasaan cinta dalam hati baginda. Lalu Allah SWT menciptakan Siti Hawa a.s untuk melengkapkan perasaan tersebut. Malangnya disebabkan cinta kepada makanan (buah khuldi) dalam taman larangan menjadi lambang nafsu disebabkan kehidupan duniawi yang menyebabkan baginda dicampakkan ke dunia.

Dan cinta juga menaikkan semangat Nabi Adam a.s untuk menyeberangi Titian Adam daripada puncak pergunungan Sri Lanka ke benua kecil di India. Lantas baginda mengharungi hutan belantara, gunung-gunang, menapak di padang pasir dan merentas benua.

Kesusahan ini melambangkan pengorbanan cinta semata-mata untuk bertemu kekasihnya Siti Hawa di padang Arafah. Sedangkan Siti Hawa cuma berkorban kesusahan penderitaan perjalanan dari Jeddah (Siti Hawa turun dari Syurga) ke padang Arafah. Padang Arafah merupakan simbol penyatuan umat seluruh dunia. Di situ jugalah Rasulullah SAW menyampaikan khutbatul wida' (khutbah terakhir sebelum wafat).

cinta bertemu di padang Arafah. Kecintaan kepada Allah berhimpun di padang Arafah dan Rasulullah menyimpulkan kecintaan baginda kepada umatnya juga di padang Arafah.


0 comments:

Post a Comment

ce komen ce komen cikittt :3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
A